Yarıyıl tatilini verimli ve güzel geçirmek için öğrencilerin kendilerine mutlaka bir tatil programı hazırlaması gerekir. Bu programda dinlenmeye, eğlenmeye ağırlık verildiği gibi zayıf derslerin telafisi ya da kendini eksik bulduğu konuların tekrarı için de zaman olmalıdır.
Özellikle okuldaki akademik başarısı düşük ve eksikleri fazla olan öğrenciler için tatil bulunmaz bir fırsattır.
Konu yetiştirmede problemi olmayan, akademik başarısı iyi öğrenciler için ise tatilde öğrendikleri konuların tekrarını yapmaları yerinde olacaktır.Her öğrenci kendi durumuna göre bir çalışma stratejisi belirlemelidir.
Günün, haftanın ve yarıyıl tatilinin sonunda ulaşılması düşünülen yeni hedefler belirlenmelidir.
Bu hedefler öğrencinin çalışma isteğini kamçılayacak nitelikte olmalıdır.
Hayali ve gerçekleşmesi imkânsız hedefler, belli bir süre sonra öğrencinin ümidinin kırılmasına ve çalışma isteğinin azalmasına neden olabilir.
Bu dönem içinde uygulanabilecek 4 temel strateji vardır. Her öğrenci kendi durumunu gözden geçirip buna göre bu uygulamalardan birini yapmalıdır.
Konu eksiği fazla olan, konuları sınava kadar yetiştirememe korkusu yaşayan öğrenciler, bu tatilde önceliği eksik konularını tamamlamaya ayırmalıdır.
Öğrenciler tatil boyunca bol bol kitap okuyacak vakte sahip olurlar.
Kitap okumaya karşı ilgisi olmayan öğrencilerin kalıcı başarıları yakalaması çok zordur.
Ayrıca tatilde kitap okumaya başlamak böyle bir alışkanlığa sahip olmayan öğrenciler için bu alışkanlığı kazanmaları, kitap okumanın keyfini yaşamaları açısından bulunmaz bir fırsattır.
Bundan dolayı kitap okumak, iyi bir tatil programının olmazsa olmazlarındandır.
Tabii ki hayır.
İlk dönemin yorgunluğunun atılması, bedenin ve zihnin bir nebze olsun dinlenmesi ve rahatlaması da gerekir.
Zaten okul olmadığından bunlara ayıracak bol bol vakit olacaktır.
Bundan dolayı hazırlanılacak tatil programına zevk alınacak bir takım aktiviteleri de eklemek önemlidir.
Bu aktiviteler sevilen ve zararsız televizyon programlarının izlenmesi, arkadaşlarla bir araya gelip ortak bir takım aktiviteler yapılması, yakınların ziyareti, hobilere daha çok zaman ayrılması şeklinde olabilir.
Ancak, tüm bunları yaparken ölçülü olmak da önemlidir.
Tatilde öğrencinin sağlığına da dikkat etmesi oldukça önemlidir.
Tatil boyunca alınan besinlere dikkat etmek, özellikle sonbahar - kış aylarına denk gelen yarıyıl ve ara tatilde mevsim şartlarına göre giyinmek, öğünleri düzenli ve zamanında yemek, kalkış ve yatış saatlerinin düzenli olmasına çalışmak ve riskli aktivitelerden sakınmak sağlık için oldukça önemlidir.
Öncelikle çocuğun düşük not almasının nedenlerini birlikte tartışarak çözümler üzerinde odaklanılmalıdır.
Aile içerisinde yapılabilecek toplantılarda çocukların da bu karar içerisinde yer almasını sağlayarak sorumluluk bilincinin gelişmesine katkıda bulunulabilir.
Okul zamanında belli rutinlere (kalkış saati, çalışma saati vb.) alışmış çocuklar için, tatil zamanları kimi zaman yapacak bir şeyin bulunamadığı, sıkıcı geçen ''boş zamanlar'' halini alabilir.
Tatilin başlangıcında görülen heyecan, heves geçmeye başlayınca, yeni uğraş ve aktivitelerle vakitlerini eğlendirici ve eğitici geçirmelerine yardımcı olunmalıdır.
Ara dönem, ebeveynlerin çocuklarıyla birlikte vakit geçirmeleri için çok iyi bir fırsattır.
Bu zaman diliminde mümkün olduğu kadar birlikte zaman geçirilmeli, tatil birbirlerini daha iyi tanımak, anlamak ve birbirlerinin arkadaşlığından zevk almak için değerlendirilmelidir. Çocuğun dönem boyunca sergilediği performans diğer çocuklarla karşılaştırılıp kıyaslanmamalıdır.
Yetenek, ilgi ve beceri olarak bakıldığında her çocuğun kendine özgü özellikleri olduğu unutulmamalıdır.
Çocukları ikinci döneme motive etmek için kaygı ve tehdit yolu kullanılmamalıdır.
Çocuk, her şeye rağmen koşulsuz sevildiğini ve ona güvenildiğini hissetmelidir.
Psikolojik Danışman
Melike AKSU